Friday, June 11, 2010

GELARAN BARU KSSB ?

KSSB (kumpulan semesta sdn bhd) anak syarikat kerajaan negeri regim khalid yang paling beruntung. beruntung bukan kerana dia pandai berniaga,tapi beruntung kerana walaupun tak tahu buat kerja, bonus ratusan ribu di dapat.

KSSB kerjanya korek pasir. tapi hasil korek pasir entah kemana,

HASIL perlombongan pasir yang bernilai RM120 juta adalah angka yang dijanjikan oleh kerajaan negeri kepada rakyat Selangor pada tahun lalu. Hasil itu diperoleh menerusi syarikat Kumpulan Semesta Sdn. Bhd., (KSSB) iaitu anak syarikat kerajaan negeri yang diberi tanggungjawab untuk kegiatan tersebut.

Janji dikukuhkan lagi dengan hebahan pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) yang memberi gambaran indah bahawa kerajaan negeri memiliki sumber kewangan kukuh untuk membantu rakyat terutama golongan berpendapatan rendah yang masih melata di negeri ini.

Maklumat itu sentiasa dijaja kepada masyarakat bahawa banyak pembangunan akan dan sedang dilakukan kerana keuntungan itu akan disalurkan untuk menjayakan program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Malah antara tujuan utama KSSB ditubuhkan pada Jun 2008 adalah untuk membantu kerajaan negeri menjayakan MES sebaik sahaja pakatan pembangkang mengambil alih pemerintahan Selangor.

Hampir setahun hebahan dan janji-janji itu ditabur, tetapi hakikat sebenarnya jauh daripada realiti apabila perolehan KSSB pada 2009 hanya mencecah RM10 juta sebelum cukai.

Menurut Pengarah Eksekutifnya, Ir. Ramli Abdul Majeed, setelah ditolak cukai sebanyak RM8 juta yang menjadi milik syarikat, hanya RM1.3 juta diserahkan kepada kerajaan negeri untuk MES.

Pendedahan pada pendengaran awam yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Keupayaan Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) pada minggu lalu memang mengejutkan.

Akhirnya, tembelang kerajaan negeri terbongkar apabila dimaklumkan bahawa jika hasil RM120 juta itu masih mahu dicapai, maka KSSB perlu menggali 66 juta metrik tan pasir setahun atau menjual 5.5 juta metrik pasir sebulan.

Apa yang menghampakan rakyat, KSSB kini hanya mampu menjual 17 tan metrik pasir setahun dan royalti kepada kerajaan negeri hanya RM31 juta.

Inilah hakikat sebenar yang rakyat perlu tahu dan angka-angka itu keluar dari mulut bos KSSB sendiri yang fokusnya bisnes, tiada unsur politik atau untuk menjaga kepentingan pihak-pihak tertentu.

Ramli yang berpengalaman luas dalam bidang perlombongan dan kepakarannya diiktiraf di peringkat antarabangsa memberi gambaran menggerikan dan mungkin tidak pernah terfikir oleh sesiapa pun.

Katanya, jika 66 juta metrik tan pasir digali, akhirnya Selangor akan menjadi sebuah negeri yang memiliki lubang yang amat besar sehinggakan rakyatnya tiada tempat untuk tinggal. Bayangkanlah jika ia betul-betul berlaku.

Sebenarnya fakta inilah yang disembunyikan kepada rakyat bahawa hasil perlombongan pasir boleh mencecah RM120 juta setahun tetapi natijahnya Selangor musnah menjadi satu lompang besar.

Fakta kerajaan negeri dan KSSB itu sepatutnya membuka mata rakyat untuk menilai semula janji-janji manis kerajaan negeri. Rakyat Selangor juga menilai mengapa janji-janji itu terus ditabur walaupun tahu dan sedar bahawa ia memang tidak mampu dicapai.

Begitulah tingginya harapan diletakkan kepada KSSB tetapi apakan daya, ia umpama hajat ingin memeluk gunung tetapi tangan tak sampai.

JADI APA GELARAN BARU UNTUK KSSB ?

KAUT SEMUA SAMPAI BANKRAP !

No comments:

Post a Comment